Dr.Oždí fotografuje, fotí, snímkuje, seká fotky | digitální fotogalerie

Dr.Oždí photograph, make a photos, take a pictures, shoots | digital photogallery

Navigace ::
Navigation ::
Hlavní stránka Main page
Čím fotím My camera
Proč fotím Why I do it
Co fotím My objects
Návody Tutorials
GuestbookGuestbook
Fotogalerie ::
Photogallery ::
Aktuální snímky Actual photosnew
Archív ::
Archive ::
Archív 2005 Archive 2005
Archív 2004 Archive 2004





 

Objektivy, filtry, předsádky pro digitální zrcadlovku Olympus
Psáno v srpnu 2010

Za tu dobu, co používám digitální zrcadlovku jsem vyzkoušel


 

 

Polarizační filtr

Bez polarizačního filtru to prostě nejde.
Dá se bez něho obejít při focení v interiéru, při nočním focení, když je obloha zatažená a slitá jako "mléko" (a nefotím zrovna záběry s vodní hladinou). V ostatních případech je přinejmenším vhodné mít polarizační filtr po ruce. Kvalitou by měl přesahovat dostupný průměr, aby snímky pokud možno nedegradoval, ale jen vylepšoval. Efekt polarizačního filtru se dá v SW napodobit (kontrast mraků na modré obloze), ale nedá se nahradit (změna lomu světla na vodní hladině).


 

Makro předsádky

Zuiko 1454 + 6D - Pavouk Slíďák tlustonohý Ať si tvrdí kdo chce co chce, makropředsádka je na detail a "skoro makro" nejuniverzálnější a nejdostupnější nástroj. Při nasazení 4D či 6D (4D=4dioptrie) na základní objektiv "vyzoomovaný" na maximální ohniskovou vzdálenost kolem 100mm (po přepočtu na kinofilm) lze dosáhnout zvětšení dokonce i větší než 1:1. Při použití teleobjektivu je toto zvětšení ještě větší.

Kvalitní makropředsádky jsou: skladné, lehké, (v porovnání s kvalitním makroobjektivem) levné a univerzální. Kromě zvětšení fotografovaného objektu mění odsazení (odpíchnutí) a rozpití pozadí (bokeh). Mezi nevýhody makropředsádky patří malý efekt zvětšení při ohniskové vzdálenosti do cca 80mm (po přepočtu na 35mm) a násobení vad objektivu, na kterém je nasazena. Tj, při použití na objektivu, který má například sklon k chromatické aberaci, bude se na výsledném snímku objevovat kolem předmětů doslova záře, viz moje zkušenost s makrem na Zuiko digital 4015 o pár odstavců níž.
Makro předsádku 1D se asi nevyplatí pořizovat. Předsádka 6D (4D+2D) bývá na hranici schopností sestavy a kvality obrazu. Achromatická předsádka nedegraduje výsledný obraz vlastní chromatickou aberací, ale vady objektivu přesto násobí.


 

Neutrální šedý filtr ND8

Kaskády přítoku Bobřího vodopádu  - expozice 50 vteřin Technicky: snižuje množství světla dopadajícího na snímač.
Fotograficky: prodlužuje čas expozice.
Prakticky: z pohybujících se předmětů jsou díky delší expozici šmouhy.

Pořizovat neutrální šedý filtr slabší než ND8 nemá moc smysl. ND8 prodlužuje expozici 8x. Fotoaparáty Olympus (a Panasonic) mají možnost automatické expozice 60 vteřin a pouze delší časy je třeba exponovat na BULB a čas stopovat. Ten maximální čas expozice je důležitý, protože teprve při časech kolem půl minuty dostává voda tu správnou mléčnou barvu, světla aut jsou správně protáhlá atd...

Každý neutrální šedý filtr není na 100% neutrální. Pokaždé mírně táhne do nějaké barvy a to tím víc, čím je jeho zabarvení vyšší. Kvalitou by měl přesahovat dostupný průměr. S filtry ND8 a silnějšími bývá problém automaticky ostřit a je třeba zaostřit ručně.

 


 

Šedý přechodový 50% filtr

Přechodový filtr ND Neutral grey 67mm
Všude tam, kde by byla polovina snímku výrazně světlejší než druhá, je tento filtr nezbytný. Tmavá krajina a světlé nebe, východy a západy slunce, focení v lese se světlým nebem nad korunami stromů apod.
Efekt přechodového filtru se dá nahradit podexponováním a úpravou v SW, ale s ním jsou snímky vydařenější. Je možné, že přechodové filtry, nebo některé značky, mají také schopnost polarizování světla jako to dělá polarizační filtr. Co se kvality týče, pro občasné focení bohatě stačí levnější varianta.

 


 

Infra fotografie

Dělal jsem nějaké pokusy s IR (infra) fotografií. V různých návodech a galeriích jsem si našel návody jak na to. Delší čas či vyšší ISO, jasný den, korekce expozice do plusu či na maximum a ruční ostření.
Pořídil jsem univerzální a oblíbený Hoya Infrared IR R72, poctivě zkoušel celý letní týden, avšak výsledky byly nevalné. Barvy a obrysy slité, ono známé bílé listí se mi prostě nedařilo docílit. Po dalším pátrání po internetu jsem našel informaci, že některé objektivy jsou vhodné a některé ne. Výrobci, aby fotografie při běžném focení za slunečních dní nedegradovalo IR záření, používají do "lepších" objektivů skla s vrstvou, která IR světlo filtruje. To byl i případ mnou zkoušeného Zuiko digital 1454.


 

Objektiv Zuiko digital 1454 (14-54 mm F 2,8-3,5) II.ver

Olympus ZUIKO DIGITAL 14-54mm 1:2.8-3.5 II
Univerzální, dostupný, skladný, odolný a v porovnání poměru cena/výkon s ostatními objektivy od Olympusu na 4/3 bajonet nedostižný.
Do tmy, do deště, do mrazu, na kolo, na lyže, v igeliťáku do kánoe.


 

Objektiv Zuiko digital 1260 (12-60mm F 2,8-4,0)

Olympus ZUIKO DIGITAL ED 12-60mm 1:2.8-4.0 SWD
Univerzální, v porovnání s 1454 je větší, těžší, na zrcadlovce E-510 mi nepřišlo, že by 1454 nějak výrazně převyšoval.


 

Zuiko digital 4015 (40-150mm 3,5-4,5) I.ver

Olympus ZUIKO DIGITAL 40-150mm 1:3.5-4.5 (EZ-4015)
Z kraje roku (2010) jsem si pořídíl olympusí základní teleobjektiv Zuiko 40-150/3,5-4,5 I.ver (místo vytouženého Zuiko 50-200SWD), který jsem výhradně používal v kombinaci s předsádkami na makro snímky. Zastávám názor, asi jako jeden z mála, že komponování snímku změnou ohniskové vzdálenosti k makro fotografii patří a pevným sklem se nedá docílit téhož. Láká mě vyzkoušet Sigma 105/2,8, zatím jsem se k ní ještě nedostal.

Používám na Zuiku 40-150 většinou předsádku 4D a ohniskovou vzdálenost kolem 200mm (po přepočtu na kinofilm). V této kombinaci ještě na ISO400 vychází v ruce udržitelné časy a objektiv to zvládá s ostřením. U objektivu se s předsádkou 4D do clony f5-6,3 a nad 250mm (po přepočtu) projevuje aberace, která barevný snímek znehodnotí a je s tím potřeba počítat. S předsádkou 6D se aberace silně projevuje až do f8-10, snímky mívají žlutošedý nádech. Navíc je už potřeba použít stativ (nejlépe s makrosáňkami), protože pole pro zaostření se změnší na několik milimetrů.
Na pokrytí občasné potřeby teleobjektivu nebo makroobjektivu je tento typ, za těch pár bazarových korun, nedostižný. Na seriózní focení to moc není.


 

Zuiko digital 4015 (40-150mm 4-5,6) II.ver

Olympus ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4-5.6
Měl jsem ho krátce, v podstatě jen na vyzkoušení. Od první verze se liší hlavně konstrukcí (plastový bajonet, tělo se vysouvá ze dvou částí a více nasává nečistoty) a světelností, výsledky jsou obdobné.


 

Pevný analogový objektiv Zuiko OM 50mm f1,8 MC auto

Pevný analogový objektiv Zuiko OM 50mm f1,8 MC auto
Zajímavý objektiv. Velmi malý, ostrý, vhodný zejména na detaily a portréty, ale i na nějaké blbnutí s hloubkou ostrosti. Nezbytná je redukce 4/3 vs OM a ovládání ručního ostření.

 
 

 

This website is designed and maintained by Dr.Ozdi, contact
Copyright © 2004-2075 Dr.Ozdi All rights reserved.
Zpět na vstupní stránku